Skulle vilja åka dit igen...

När jag gick i nian så hade vi sparat ihop pengar för att göra en klassresa till Polen och besöka dom två olika koncentrationslägren Auschwitz och Birkenau i Polen.
Vi var i Polen samanlagt en vecka då vi besökte lägren och en saltgruva.

Först besökte vi Auschwitz och jag säger bara en sak vilken otrolig upplevelse.
Det är en sak att föreställa sig hur det var men det är en heeeeeelt annan upplevelse att komma dit och se allt med egna ögon.
Där inne får man se, gaskammrarna med märken efter alla som försökt klösa sig ut,allas resväskor,hår,glasögon,smycken,skor,ringar,kläder ah you name it.
Jag kommer ihåg en sak starkt att när vi gick in mot kammren där dom förvarat allt avklippt hår så stank det något så fruktansvärt.

En annan sak som jag inte hade räknat med var att några killar från klassen stod faktiskt och grät på grund av att det blev för mycket för dom.
Även vi tjejer då också.
Otroligt hemskt att gå igenom alla hus och fängelsehålor men det är en upplevelse man har med sig hela livet.

Efter auschwitz åkte vi till Birkenau där har dom tyvärr sprängt bort allt nästan för att "gömma" eller ah att det ska se ut som att inget har funnits där.
Men den långa rälsen är fortfarande kvar en del hus har byggts upp igen på grund av att man ska få sig en hum hur det såg ut.
Gaskammrarna var bortspränga det var bara en liten ruin kvar.
Det är väldigt många som tror att auschwitz ingång är den långa rälsen och vaktornet men det är i själva verket ingången till Birkenau.
Auschwitzs ingång är bommen och texten över.

Fick en kommentar förut när jag skrev om detta att det visst var ingången till auschwitz med rälsen men herre gud jag har ju själv vart där och sett hur allt såg ut iklusive ingångarna.
Det är inget man direkt glömmer.

Men jag skulle faktiskt vilja åka dit igen och se allt.
Nu var det ju liksom flera år sen och man var ju inte vuxen så man kommer inte ihåg allt heller.
Det skulle kanske vara något helt annat att åka dit nu som vuxen också.
Älsklingen har ju dessutom inte varit där.
Och det är ju väldigt billigt där så.
Kollade upp och det skulle kosta runt 100 zl att få en guid,buss och rundturer på båda lägren och hallå det är ju billigt.
100 zl är ungefär 200 kr DET ÄR BILLIGT!

Nej men någon gång under mitt vuxna liv skulle jag vilja åka dit igen.
Kanske inte en vecka men några dagar iallafall.

Ingången till auschwitz (bild tagen från google)


Vägen in mot Bikenau(bild tagen från google)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0